Pozor! Letiště Vodochody chce vyhlásit ochranné hlukové pásmo. Kdo má být chráněn – obce, nebo nové letiště?
Úřad pro civilní letectví, hlavní státní autorita v oboru letecké dopravy, před několika dny vyhlásil návrh na zřízení Ochranného hlukového pásma letiště Vodochody. Všichni, koho se tento návrh týká, k němu mohou do 30 dnů od zveřejnění - tj.do 9.10.2013 - podat připomínky.
Pro správné pochopení významu slov „ochranné hlukové pásmo“ (OHP) a rizik vyhlášení takového plánu v okolí vodochodského letiště je třeba vzít v úvahu několik informací.
Už v dokumentaci EIA k záměru rozšíření letiště je uvedeno, že „účelem a prvořadým cílem OHP je regulace využití území v okolí letiště, minimalizaci počtu osob vystavených nadměrnému hluku z leteckého provozu a ochrana zájmů letiště před neuváženou výstavbou v blízkém okolí a před rizikem potenciálních konfliktů do budoucna“.
Ještě jasněji pak mluví příloha 26, kterou prakticky doslova návrh OHP přebírá. Píše se zde, že „územní plánování musí respektovat OHP letiště, nemůže připustit nárůst počtu staveb vyžadujících ochranu před hlukem, respektive obyvatel trvale vystavených hluku z leteckého provozu. Je nutné zabezpečit ochranu samotné letecké stavby před umísťováním nových staveb vyžadujících ochranu před hlukem“.
Že se uvedené podmínky netýkají jen nových budov, ale i objektů stávajících, pak naznačují některé zákony. Tak třeba zákon č. 258 z roku 2000 o ochraně veřejného zdraví složitými větami říká (v §31 odst. 3), že ubytových domů, rodinných domů, staveb pro školní a předškolní výchovu, staveb pro zdravotní a sociální účely a obdobných staveb umístěných v OHP je provozovatel letiště povinen postupně provést nebo zajistit provedení protihlukových opatření v takovém rozsahu, aby byly alespoň uvnitř staveb hygienické limity hluku dodrženy. Stát se tak ovšem má na základě odborného posudku vypracovaného na náklad provozovatele. A pokud by u zmíněných staveb podle odborného posudku ani protihluková opatření nezajistila dodržování hygienických limitů, může příslušný správní úřad zahájit řízení o změně v užívání stavby nebo o jejím odstranění.
V řeči právních laiků to znamená, že provozovatel letiště někomu musí zadat posudek, který pro jednotlivé budovy určí, jaká protihluková opatření má provozovatel provést. A pokud posudek prohlásí, že není možné žádným opatřením dosáhnout patřičného snížení hluku v budovách (na úroveň hygienických limitů), neznamená to, že se letiště nepostaví, ale že naopak stavební úřad může zakázat používat dotyčnou budovu k bydlení. To znamená změnu způsobu užívání např. na sklad, nebo dokonce zbourání budovy.
S tím souvisí zásadní otázka – platí-li posudek provozovatel letiště, v jehož zájmu je neutrácet zbytečně za nákladná protihluková opatření, u kolika domů se asi zjistí, že je nelze před hlukem patřičně ochránit a že tedy nebude možné je používat k bydlení? A u kolika posudek řekne, že protihluková opatření svůj účel splní a je potřeba do nich investovat?
Druhé velké riziko plyne zezákona o letectví č. 49 z roku 1997. Zde se (v § 40) uvádí, že „v ochranných pásmech leteckých staveb lze zřizovat zařízení a provádět činnosti je se souhlasem Úřadu. Úřad souhlas udělí, nebude-li zařízení nebo činnost bránit leteckému provozu ani ohrožovat jeho bezpečnost a nepůjde-li o objekt vyžadující ochranu před hlukem“.Úřadem se míní již dříve zmíněný Úřad pro civilní letectví.
Na tento text se pak odkazuje připravený návrh OHP letiště Vodochody. Podle něj budou nové stavby v OHP umisťované pouze v případě souladu stavby s ustanovením § 40 zákona o civilním letectví. Stávající stavby nejsou vyhlášením OHP nijak dotčeny, ovšem v případě změn stávajících staveb bude také platit požadavek na soulad stavby se zmíněným § 40.
Opět převedeno do laické řeči to znamená, že o tom, jestli na území obce v OHP někdy něco postavíme, zrekonstruujeme, dostavíme nebo přestavíme, bude rozhodovat Úřad pro civilní letectví. Stavba vyžadující ochranu před hlukem povolena nebude.
Omezení staveb nových budov a rekonstrukcí či modernizací budov starých v OHP znamená pro postižené obce naprosté omezení rozvoje a postupné zhoršování kvality života, už tak narušené hlukem z nízko prolétajících letadel. Ve skutečnosti tak OHP není ochranou obcí, ale ochranou letiště.
Úplnou podobu návrhu na vyhlášení orchanného hlukového pásmo pro Letiště Vodochody najdete na stránkách Úřadu pro civilní letectví:
http://www.caa.cz/urad/navrhy-opatreni-obecne-povahy
Možnou formální podobu připomínek vyvěsíme na tomto místě do 30. září 2013.
Soubory ke stažení
- Letiste_Vodochody_vzletové a přibližovací dráhy.pdf (pdf; 695.84 KB)
- Námitky k návrhu OHP LKVO - mimo OHP.doc (doc; 74.5 KB)
- Námitky k návrhu OHP LKVO - uvnitř OHP.doc (doc; 70.5 KB)
- Námitky k návrhu OHP LKVO - obecné.doc (doc; 64.5 KB)
- Návrh opatření obecné povahy OHP LKVO.pdf (pdf; 347.24 KB)