Nový zvýšený přechod na náměstí

Ilustrační obrázek do seznamu nebo pro pouták

V sobotu 15. srpna 2015 začnou na Mírovém náměstí stavební práce a v neděli 23. srpna by měl být zvýšený přechod pro chodce hotový. Přes náměstí se týden nebude jezdit.

Nový zvýšený přechod před prodejnou potravin by měl přispět k větší bezpečnosti chodců v samém centru obce a měl by být také dalším prvkem, který bude řidiče trvale upozorňovat, že nemá jít o tranzitní trasu s masivní dopravní zátěží. Je to centrum živé obce.

Plány na vybudování nového zvýšeného přechodu pro chodce na náměstí se zrodily už před lety. „Poprvé jsme o tom začali přemýšlet jako o bezpečnostním opatření po zprůjezdnění obchvatu. Vzešlo to nejen z našich úvah, ale i z doporučení odborníků,“ říká František Grunt, současný předseda dopravního výboru. Silnice na náměstí měla přejít hned do správy obce a měla změnit statut silnice I. třídy na místní komunikaci. Celý proces převodu a změny kategorie trval více než dva roky.  Teprve letos bylo možné o realizaci mírně zvýšeného přechodu uvažovat. Původně plánovaná výška se musela kvůli autobusům snížit. Přechod se tak oproti okolní komunikace zvedne jen o 6 centimetrů.

„Spolu s výstavou zvýšeného přechodu bychom rádi alespoň trochu rozšířili chodník po pravé straně Mělnické ulice směrem k Domu služeb. Jeho současná šířka nestačí nárokům na bezpečnou cestu pro chodce a navíc zásadně komplikuje údržbu,“ připojuje František Grunt.

Témě dopravy a dopravních patření je v Líbeznicích stále živé. Obchvat ulevil od nákladní dopravy, a to zásadním způsobem. „Rádi jsme vytěsnili z paměti, jak se po náměstí proháněly stovky kamiónů denně,“ připomíná místostarosta obce Michal Doubrava. Přesto Mělnickou ulicí projede každý den průměrně přes 10 tisíc vozidel denně. „Samozřejmě chceme tuto zátěž snižovat,“ dodává František Grunt

Na jednání zastupitelstva, u piva v hospodě i při setkání s dopravními projektanty se za posledních několik let probrala celá řada variant, jak tranzitní dopravu omezit a udělat Líbeznice bezpečnější. Hovořilo se o semaforech, o zákazech průjezdu obcí o omezení vjezdu do obce jen pro dopravní obsluhu. Všechny tyto varianty mají své výhody i nevýhody. Například semafor na křižovatce u kapličky by bylo komplikované z technických důvodů vůbec zřídit a navíc by dopravu zbytečně zdržoval v ulicích obce. Jak omezení vjezdu na dopravní zásobování, tak zákaz průjezdu obcí je velmi těžké vymáhat. Řidiči jsou zpravidla mimořádně nápadití a přesvědčiví při vynalézáníí výmluv. Ve výsledku by takové opatření jen přispívalo k další inflaci respektu k dopravním značkám a kýženou změnu k lepšímu by nepřineslo.

Jako dobré řešení ke zvýšení bezpečnosti chodců se osvědčila šikana na vjezdu do obce. „Denně vidíme, že díky ní řidiči před přechodem přece jen zpomalí,“ říká jedna z obyvatelek Líbeznického dvora. Na tom nic nemění ani stížnosti některých řidičů, že jim tam překáží a že je zbytečná. K větší bezpečnosti prokazatelně přispěl zvýšený přechod u Mazlíčka. „Pamatuji si na nešťastné telefonáty starších lidí přímo z původního přechodu, že nemohou přejít. To se naštěstí změnilo,“ říká starosta obce Martin Kupka. Trnem v oku řidičů je stále křižovatka před kostelem. „Vímě, že to není ideální, ale jakékoli jiné řešení by ve výsledku Líbeznice poškodilo. Jde totiž o úzké hrdlo, které část tranzitní dopravy přirozeně odrazuje.

Letos v červnu zadala obec odborným pracovníkům ČVÚT a společnosti PUDIS, aby znovu posoudili, zda je zvýšený přechod na náměstí Míru v daných podmínkách dobrým řešením a navrhli další opatření na nebezpečných místech. Analýza potvrdila, že obec nemá na náměstí Míru na výběr lepší řešení.

Nadále je pro Líbeznice prioritou prosadit co nejerychlejší vybudování přímé sjezdové rampy z dálnice D8 ve směr do Neratovic. Současná dálniční křižovatka stále kvůli odpoledním zácpám řidiče odrazuje od pravidelného využívání líbeznického obchvatu. 

Fotogalerie