Dopravu pomůžou zlepšit kloubové autobusy
Poslední týdny jsou pro veřejnou dopravu černou můrou. Přeplněné autobusy. Velká zpoždění. V Líbeznicích řešili tyto problémy starostové, zástupci kraje, ROPIDu i dopravců.
Starostové měst a obcí, zástupci kraje, ROPIDu a dopravců v pátek 11. listopadu řešili na společném jednání v Líbeznicích kritickou situaci veřejné dopravy na sever od Prahy. Od spuštění systému integrované dopravy do Neratovic a do Mělníka vzrostl počet cestujících více než o čtvrtinu. Zatímco v květnu 2015 využívalo ve špičce příměstské autobusy 4.390 cestujících, při říjnovém sčítání se počet vyšplhal na 5.586, jak vyplývá z údajů organizátora dopravy ROPID. Další nárůst zájmu o autobusovou dopravu po zavedení modrých zón ale působí kvůli nedostatečné kapacitě autobusů vážné problémy.
„Vyvolali jsme spolu se Středočeský krajem jednání, protože je situace v posledních týdnech neúnosná. Autobusy jezdí přeplněné k prasknutí a navíc s mnohaminutovým zpožděním,“ vysvětluje starosta Líbeznic Martin Kupka.
Od začátku jednání volali zástupci obcí a měst po okamžitém řešení současných problémů. Podle zástupců ROPIDu a Středočeského kraje je při současné intenzitě dopravy a pětiminutových intervalech další navyšování počtu spojů neefektivní. Přeplněné autobusy by mohlo alespoň z části řešit nasazení kapacitnějších kloubových vozů. Těch ale dopravci nemají dostatek a nejsou na to v současné době připravené ani zastávky a některé křižovatky.
„Uvědomujeme si, že to pro řidiče nebude jednoduché. Přesto kritická situace takové řešení vyžaduje. Vítáme příslib, že ještě do konce listopadu na linku 348 první kloubový autobus alespoň na zkoušku vyjede,“ shrnuje jeden ze závěrů jednání Martin Kupka.
„Oceňuji, že se ROPIDu a kraji podařilo prosadit posílení železničního spojení s Prahou. Od 12. prosince bude z Neratovic vyjíždět nový vlak do Prahy. Vítám snahu problém řešit. Nové železniční spojení by mohlo alespoň mírně ulevit autobusové dopravě,“ říká starostka Neratovic Lenka Mrzílková.
Posledním tématem bylo zkvalitnění infrastruktury a rozšíření opatření pro rychlejší průjezd autobusů. Zlepšení situace by mělo podle závěrů dnešního jednání přinést vyhrazení jednoho pruhu pro autobusy v pražské Ďáblické ulici před napojením na Střelničnou.
Jednání se účastnil také František Petrtýl, který by měl mít nově ve středočeské krajské radě dopravu na starosti. Přislíbil, že se hned po ustavujícím jednání krajského zastupitelstva obrátí na vedení Prahy s žádostí o co nejrychlejší zavedení vyhrazeného pruhu pro autobusy v Ďáblické ulici.